Dobry biznesmen nie oszczędza, a doskonali swój wynik finansowy
Prowadzenie własnego biznesu czy praca na niektórych stanowiskach wymagają częstych podróży, kontaktów z klientami, partnerami i konkurentami z całego kraju, a nieraz także ze świata. Niektórzy lubią służbowe wyjazdy, inni od nich stronią, ale wątpliwości nie ulega to, że dobrze wykorzystane delegacje przyczyniają się do rozwoju zarówno personalnego, jak i całej firmy.
Alain Kaj, prezes spółek Pegasus Solutions oraz Inventage
Oto 8 rzeczy, które robi w podróży służbowej każdy biznesmen, bo chce się rozwijać.
1. Nawiązuje relacje
Jak wynika z badań Diners Club Polska, już 53 proc. firm z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw wysyła pracowników w służbowe delegacje. Bez względu na to, czy ich celem jest pozyskanie nowego klienta, podpisanie umowy, negocjacje czy spotkanie raportowe z oddziałem z innego miasta, służbowe wyjazdy to najlepsza okazja do nawiązania cennych relacji. Nawet, jeśli dany projekt nie zostanie tym razem sfinalizowany, to pozyskane kontakty mogą być przydatne w przyszłości. Dlatego dobry biznesmen musi umieć je nawiązywać. Na przykład, jeśli podróżuje za granicę, powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami tamtejszej kultury i obyczajowości. To niezbędne, żeby wyrazić swój szacunek, dać wyraz profesjonalizmowi, a tym samym pogłębiać relacje. Co więcej, większości z nas łatwiej pracuje się z ludźmi i dla ludzi, których znamy osobiście, dlatego nawet wyjazd integracyjny to doskonała okazja do wyciągnięcia biznesowych korzyści.
2. Poznaje lokalny rynek
Jeśli podróż służbowa ma zaowocować nawiązaniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta